فوم بتن سبک سازان آذربایجان

فوم بتن سبک سازان آذربایجان

اجرای کفسازی با فوم بتن (بتن سبک گازی یا اسفنجی)
فوم بتن سبک سازان آذربایجان

فوم بتن سبک سازان آذربایجان

اجرای کفسازی با فوم بتن (بتن سبک گازی یا اسفنجی)

آشنایی با بتن سبک گازی یا فوم‌ بتن




در صنعت ساخت و ساز در مواردی که نیاز به پرکردن فضاهای خالی با مصالح سبک باشد، بصورت سنتی از دانه‌های سبک وزن مانند پوکه‌های معدنی و صنعتی و پودرهای معدنی زئولیت و ورمیکولیت و فوم‌های پلی‌استایرن در ترکیب با ماسه و سیمان استفاده می‌گردد که هرکدام معایب مخصوص به خود را داراست. به عنوان مثال بتن‌فوم‌دار(دارای دانه‌های یونولیتی یا PCLC و یا دارای لایه ای از یونولیت در میان بلوک سیمانی) بخاطر دارا بودن دانه‌های قابل اشتعال در مقابل آتش سوزی غیرمقاوم می‌‌باشد.

 

PCLC

 نمونه بتن سبک با دانه های فوم (یونولیت) یا PCLC (Polymer Cellular Light Weight Concrete)




نمونه بلوک های فوم دار (یک یا چند لایه یونولیت بین بلوکهای سیمانی اصافه شده)



با توجه به نیازمندی‌های وسیع در پروژه های بزرگ جهت سبک‌سازی و اجرای سریع، در سال‌های اخیر تکنولوژی جدیدی در کشورهای پیشرفته بنام بتن‌اسفنجی (حبابدار، متخلخل یا گازی) معرفی و مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش با استفاده از اختلاط همگن سیمان، آب و هوا در یک دستگاه ویژه، مخلوطی از ملات سیمان گازدار تولید می‌گردد که بعد از خشک شدن حالت حبابدار یا اسفنجی بخود می‌گیرد. بتن حاصل بسیار سبک بوده و وزن مخصوصی برابر 300 تا 350 کیلوگرم بر مترمکعب دارد. البته با اضافه شدن ماسه به این ترکیب بتنی با چگالی بیشتر تولید می شود که وزن مخصوص آن تا 600 کیلو گرم نیز افزایش می یابد. از این نوع بتون بیشتر در ساخت انواع بلوک سیمانی و دیوار پیش ساخته استفاده می گردد که به بلوک CLC معروف است.



نمونه فوم بتن یا بتن سبک گازی


به این نوع بتن بخاطر ماده کف‌ساز(فوم پروتئینه یا شیمیایی) استفاده شده در پروسه تولید، فوم‌بتن(Foamed Concrete) می‌گویند که متفاوت از بتن‌فوم‌دار (دارای دانه‌های یونولیتی و یا دارای لایه ای از یونولیت در میان بلوک سیمانی) است. فوم بتن دارای اسامی مختلفی چون بتن کفی (اشاره به ماده کف زای استفاده شده در پروسه تولید دارد ولی گاهی با عنوان کاربرد آن در کف ساختمان اشتباه گرفته می شود)، بتن سبک گازی، بتن اسفنجی، بتن متخلخل، بتن حبابدار و بتن سلولار است. در ادامه بحث ما از واژه مرسوم «فوم‌بتن» بجای بتن سبک گازی و غیره استفاده می‌کنیم.

 

تصاویری از فوم تهیه شده برای فوم بتن



خصوصیات و مزایای فوم‌بتن در کفسازی ساختمان


  • اجرای سریع
  • وزن سبک
  • اقتصادی و ارزان بودن
  • پوشش همگن
  • جلوگیری از لانه‌گزینی حشرات
  • مقاومت عالی در برابر آتش
  • عایق عالی حرارتی
  • عایق صوتی
  • کاهش بار مرده
  • صرفه جویی در هزینه‌های جانبی
  • کاهش ضایعات مواد اولیه
  • عدم خسارت به تاسیسات
  • عدم نیاز یه ماهیچه‌کشی
  • قابلیت اجرای انواع متنوع پوشش روی فوم‌ بتن
شرح «خصوصیات و مزایای فوم‌ بتن در کفسازی ساختمان» را در این نوشتار بخوانید.

 

روش اجرا:


ابتدا کارشناس شرکت به محل پروژه مراجعه و اطلاعات لازم در مورد آماده‌سازی محل، پوشش کلیه درزها و منافذ کف محل اجرا و کرم بندی لازم در محدوده‌های دارای اختلاف سطح را در اختیار کارفرما می‌گذارد و بعد از تکمیل آماده‌سازی، دستگاه به محل برای اجرا منتقل می‌شود.



حمل دستگاه به محل اجرای پروژه


کارفرما آب، برق‌سه‌فاز و سیمان مورد نیاز را پای دستگاه تحویل مجری فوم‌بتن می‌دهد و مجری با استفاده از دستگاه، بتن مورد نیاز را تولید و به طبقات پمپاژ نموده­­ و توسط پرسنل مجرب شرکت کف سازی تکمیل می‌گردد.


نمونه پروژه اجرا شده روی بالکن کارخانه تفلن 2000

نمونه پروژه اجرایی - کارخانه تفلن 2000


در صورت درخواست کارفرما خدمات آماده سازی و ترازیابی محل نیز بصورت توافقی توسط پرسنل شرکت قابل انجام است.

معمولا 24 تا 48 ساعت پس از اجرا بتن سختی لازم را جهت کار روی آن بدست می‌آورد (زمان خشک شدن رابطه مستقیمی با رطوبت و دمای هوا و سایر افزودنی های همراه بتن دارد و در زمستان و رطوبت بالا ممکن است این زمان تا چند برابر تابستان طول بکشد).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.